Ben jij een (startende) ondernemer en lever jij producten en/of diensten? Dan is algemene voorwaarden opstellen een must! Vaak maak je dezelfde afspraken en voorwaarden die dan niet steeds opnieuw opgesteld hoeven te worden. In deze zogenoemde “kleine lettertjes” bescherm je als ondernemer zijnde tegen zakelijke risico’s. Zo kun onder andere je aansprakelijkheid tot bepaalde situaties en tot een bepaald bedrag beperken. Daar zijn natuurlijk wel een aantal regels voor.

Wat zijn algemene voorwaarden

Bepalingen waarin alles over een overeenkomst die gesloten is tussen een ondernemer zijn klant wordt vastgelegd noemt men algemene voorwaarden. Hierdoor is het sneller en makkelijker om alles te regelen rondom de (ver)koop en levering van een product of dienst. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bepalingen die gaan over de betaalwijze, bedenktermijn, garantie en aansprakelijkheid. Algemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, maar je wint er wel tijd mee.

Sommige ondernemers leveren diensten en/of producten aan zakelijke partners, anderen leveren het rechtstreeks naar de consument. In dat laatste geval zijn er meer regels bij het algemene voorwaarden opstellen. Consumenten zijn namelijk beter beschermd, aangezien er van ondernemers worden verwacht dat zij verstand van zaken hebben.

Wat staat er in de algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden verschillen aan de hand van welk soort onderneming het is, in welke branche er wordt gewerkt en wat voor soort klanten er zijn. De belangrijkste punten die in de algemene voorwaarden moeten staan zijn bepalingen over:

Aansprakelijkheid: De klant kan een ondernemer altijd aansprakelijk stellen voor schade die ontstaat bij het gebruiken. Deze aansprakelijkheid kun je beperken tot een bepaald bedrag en/ of situatie. Het liefst sluit je dit volledig uit, maar dat mag niet.

Betalingstermijn: In de wet staat een bepaling dat een betalingstermijn voor facturen 30 dagen is. Dit is een to-go-to bepaling voor wanneer er niets is afgesproken.

Garantie: regels zijn strenger ten opzichte van consumenten dan ondernemers.

Beëindiging of verlenging: wanneer ben je van de overeenkomst ontbonden? Na verloop van een termijn, levering of uitvoering?

Klachtenregeling: wat gebeurt er bij tekortkoming in de nakoming?

Opzeggen: Een overeenkomst mag normaal gesproken alleen worden opgezegd als de andere partij tekortschiet.

Wat staat er niet in

Helaas mag je niet alles in de algemene voorwaarden opnemen wat je maar wilt. Al helemaal niet wanneer het gaat om overeenkomsten die gesloten worden met consumenten. Zo heb je in de wet de zwarte en grijze lijst. Op de zwarte lijst staan bepalingen die onredelijk bezwarend zijn. Op de grijze lijst staan bedingen waarvan wordt vermoed dat zij onredelijk bezwarend zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here