Er zijn veel dingen die meespelen bij het runnen van een bedrijf. Daardoor kan het zijn dat het maken van een goed logo niet de hoogste prioriteit heeft. Maar dit zou wel moeten! ‘Waarom?’, denk je dan misschien. Lees snel verder om erachter te komen.
Onthouden
Logo’s zijn eigenlijk een soort identificatie punten. Het is een grafisch ontwerp om je merk aan te herkennen. Je wilt natuurlijk dat mensen jouw logo direct herkennen en een link leggen met jouw bedrijf. Het is dan ook belangrijk dat deze link positief is, en dat het een goed gevoel bij opbrengt bij de klant. Omdat logo’s steeds esthetisch aantrekkelijker worden, kun jij als bedrijf niet achterblijven. Met alleen de naam van je bedrijf kom je dus niet weg. Mensen hebben een visueel beeld nodig om het te onthouden. Zo kennen we ondertussen allemaal de paarse Milka koe. Het voordeel van dit visuele aspect is dat de naam van het bedrijf niet het enige is waar klanten je aan kunnen herkennen. Wanneer je bijvoorbeeld een bord langs de weg ziet staat met een roodgele schelp, weet je misschien niet direct de naam, maar je weet precies dat daar een benzinestation is en waarvoor je daar kunt komen.
Concurrentie
Met jouw bedrijf wil je eruit springen, je wilt je niet mengen in de massa. Wanneer je anders durft te zijn met je logo, valt dit consumenten op. Met het bedrijfslogo vertel je je klanten in feite dat jouw bedrijf uniek is. Apple heeft dit op een slimme manier aangepakt. De eerste keer dat je van het merk hoorde moet je even raar hebben opgekeken. Waarom heet het bedrijf zo en waarom staat op elk product een appeltje. Toen Apple doorbrak, was dat te danken aan de uitstraling van het bedrijf en de nieuwe vorm van producten. Je een professioneel logo laten ontwerpen met een goed design. Een solide logo kan van alles communiceren. Met de juiste uitstraling, kom je achter de instelling en achtergrond van een bedrijf. Jouw logo is het communicatiemiddel om jouw klanten te laten weten dat je anders bent.
Merkloyaliteit
Klanten zijn consistent. Je merkt het in supermarkten. Wanneer je je boodschappenlijstje afwerkt, grijp je altijd naar de bekende producten. Je weet tenslotte dat die goed bevallen. Je wilt dat dit ook met jouw merk gebeurt. Naarmate je merk groeit, creëer je een klantenkring. Deze kring zal trouw blijven. Maar de manier waarop ze dit doen is hoogstwaarschijnlijk door visuele herkenning. Namen worden vaak vergeten. Vertrouwen is dus gebaseerd op een logo. Als jouw bedrijf bij consumenten in de smaak valt, zullen ze je opnieuw opzoeken. Het logo is dat het eerste waar ze naar kijken.